Učíme sa správať bezpečne.
V obsahovom celku Učíme sa správať bezpečne, majú možnosť spoznávať prácu hasičov, polície, lekára, poštárky, vodiča a to v priamom kontakte i s možnosťou vyskúšania si dostupných pomôcok, ktoré používajú ľudia týchto profesií. Deti si opakovane osvojujú základné pravidlá bezpečného správania sa na ulici, získavajú poznatky o rôznych druhoch doprav. prostriedkov.
Na návšteve u tety Aničky spoznávajú mnohé druhy domácich zvierat, ktoré môžu pohladiť a dotýkať sa ich, ale tiež rozoznať i nebezpečenstvo pri kontakte s nimi.
prierezové témy: dopravná výchova, ochrana života a zdravia, environmentálna výchova, osobnostný a sociálny rozvoj.
My sme malí hasiči | Pracovné profesie ( policajt, hasič, lekár, vodič, pilot, kuchár, poštár, …. ) a remeslá, profesie rodičov a ich pracovná činnosť, pracovisko, význam práce. |
Tú, tú, tú auto už je tu… | Dopravné prostriedky ( zem, voda, vzduch, podzemie ), zásady kultúrneho správania sav dopravných prostriedkoch. |
Pozor Peter, pozor Katka, teraz príde križovatka. | Svetelné, zvukové a zrakové signály, základné pravidlá správania sa na ulici a vozovke, základné dopravné značky a značenie. Bezpečnosť na ceste, význam polície, záchranárov a hasičov, dôležité telefónne čísla, prvá pomoc. |
Na návšteve u tety Aničky. | Domáce a hospodárske zvieratá a ich mláďatá, spôsob života, typické znaky, úžitok. |
Obl | Kompetencie | Obsahové štandardy | Výkonové štandardy | TO |
PM | pm | Základné polohy, postoje a pohyby (stoj, sed, ľah, kľak, atď.). | – zaujať rôzne postavenia podľa pokynov | JS |
PM | uč | Základné polohy, postoje a pohyby (stoj, sed, ľah, kľak, atď.). | – poznať názvy základných polôh, postojov a pohybov | JS |
PM | pm | Manipulácia s náčiním. | – manipulovať s rôznymi predmetmi, náčiním (rukami, nohami, kolenami, hlavou, zdvíhať, nosiť, podávať, gúľať, pohadzovať, odrážať, kopať, driblovať, balansovať) | JS |
PM | pm kog | Práca s rôznym materiálom.Technická tvorivosť. | – zhotoviť výtvory z rozmanitého materiálu, vrátane odpadového, rôznymi technikami (strihať, lepiť, tvarovať materiál atď.), uplatňovať pri tom technickú tvorivosť | JS |
PM | uč (1, 6,13) | Elementárne základy práce s počítačom. | – zvládnuť na základe nápodoby a slovných inštrukcií dospelého na elementárnej úrovni prácu s počítačom | JS |
PM | pm(7) | Grafomotorika. | – držať správne grafický materiál a používať primeranú intenzitu tlaku na podložku pri používaní rôznych techník | JS |
PM | pm(7) | Základné grafické tvary. | – znázorňovať graficky motivovaný pohyb vychádzajúci z ramenného kĺbu (kývanie, mletie, hojdanie, navíjanie), zápästia (vertikálne línie, horizontálne línie, krivky, slučky) a pohybu dlane a prstov (horný a dolný oblúk, lomená línia, vlnovka, ležatá osmička, fiktívne písmo) | JS |
K | kog (2) | Zdravotný stav, postoje k zdraviu. | – rozlíšiť a jednoduchým spôsobom intuitívne opísať stav zdravia a stav choroby | JS |
K | pm | Zásady ochrany vlastného zdravia. | – dodržať zásady ochrany zdravia (s pomocou dospelých) | JS |
K | pm(8, 9) | Zdravotný stav, postoje k zdraviu. | – zaujať pozitívne postoje k svojmu zdraviu i k zdraviu iných a vyjadriť ich prostredníctvom rôznych umeleckých výrazových prostriedkov | JS |
K | kog (2) | Riešenie krízových situácií ohrozujúcich zdravie. | – privolať pomoc dospelého v krízových situáciách, v ktorých je ohrozené jeho zdravie, prípadne zdravie iných | JS |
K | kog (7) | Ochrana proti drogám. Riešenie krízových situácií ohrozujúcich zdravie. | – uvedomiť si nebezpečenstvo kontaktu s neznámymi osobami (odmietnuť sladkosti od neznámych osôb, vnímať to ako nebezpečenstvo ohrozenia zdravia) | JS |
K | kog (6, 7) uč (6) | Možnosti poškodenia zdravia. | – rozlíšiť príčiny možného nebezpečenstva a poškodenia zdravia pri zakázanej manipulácii s niektorými predmetmi, napr. s ostrými predmetmi, zápalkami, liekmi, chemikáliami, čistiacimi prostriedkami, elektrospotrebičmi, ale aj neznámymi prírodninami | JS |
K | kog (6) | Bezpečnosť cestnej premávky. | – zdôvodniť význam dodržiavania pravidiel cestnej premávky vzhľadom na bezpečnosť | JS |
K | uč (5) | Bezpečnosť cestnej premávky. | – poznať základné dopravné značky, riadiť sa podľa nich | JS |
K | pm (7) | Bezpečnosť cestnej premávky. | – prechádzať bezpečne cez cestu pod vedením starších osôb | JS |
SE | soc (3) | Základné pravidlá kultúrneho správania. | – pozdraviť, poďakovať a požiadať o pomoc | JS |
SE | os (3) | Komunikácia emócií. | – komunikovať prijateľným spôsobom pozitívne a negatívne emócie a vyjadriť pocity | JS |
SE | os (7) | Sebaregulácia. | – prejaviť sebareguláciu v hrách a iných aktivitách – konať s ohľadom na seba a druhých | JS |
SE | uč (12) | Sebahodnotenie. | – hodnotiť svoje vlastné schopnosti v rôznych činnostiach | JS |
SE | soc (3) | Základné pravidlá kultúrneho správania. | – uplatňovať a rešpektovať návyky kultúrneho správania a spoločenských pravidiel | JS |
SE | kom (5) | Zmysluplnosť rečového prejavu. | – uplatniť aktívnu slovnú zásobu vzhľadom na obsahový kontext (zmysluplne rozprávať o svojich pocitoch, zážitkoch, dojmoch) | JS |
PM | pm | Súlad pohybu, hudby a textu hry. | – stvárniť hudobno-dramaticky textovú časť hry | Ľ |
K | uč (2, 5, 13) | Ľudské činnosti a ich umelecké stvárnenie. | – poznať, slovne opísať a umelecky stvárniť rozmanité ľudské činnosti | Ľ |
K | kog (1, 2) | Význam práce. | – pochopiť význam práce na základe rozmanitých pracovných činností | Ľ |
K | kog (3, 5) | Farby, farebná rozmanitosť vo vlastných produktoch. | – priradiť, rozoznať a pomenovať farby na obklopujúcich reáliách | Ľ |
K | kog (8, 9) | Farby, farebná rozmanitosť vo vlastných produktoch. | – uplatňovať na základe vlastného pozorovania farebnú rozmanitosť vo výtvarných, pracovných i technických produktoch | Ľ |
K | kog (3, 4) | Dopravné prostriedky. | – poznať, rozlíšiť, priradiť a triediť dopravné prostriedky podľa miesta pohybu (zem, voda, vzduch) | Ľ |
K | kog (4) | Základné počtové úkony v číselnom rade od 1 do 10. | – vykonávať jednoduché operácie v číselnom rade od 1 do 10 (v spojitosti s manipuláciou s predmetmi alebo hračkami) | Ľ |
K | kog (3, 4) | Rovinné (kruh, trojuholník, štvorec a obdĺžnik) a priestorové geometrické tvary (guľa, kocka, kváder, valec). | – poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré priestorové geometrické tvary | Ľ |
K | kog (1) | Plošná a priestorová tvorivosť. | – zostaviť z puzzle, rozstrihaných obrázkov, paličiek alebo geometrických tvarov obrazce a útvary podľa fantázie, predlohy a slovných inštrukcií | Ľ |
K | kom (3) | Pasívna a aktívna slovná zásoba v štátnom – slovenskom jazyku a v cudzom jazyku (angličtina, nemčina, atď.). | – reagovať slovne na jednoduché otázky jednoslovnou, viacslovnou odpoveďou alebo jednoduchou frázou | Ľ |
SE | kog (6) | Otvorená komunikácia. | – vyjadriť elementárne hodnotiace postoje k správaniu iných, akých nás má Otec rád? | Ľ |
SE | kog (7) | Rozmanitosť ľudských vlastností. | – hodnotiť a rozlišovať pozitívne i negatívne charakterové vlastnosti ľudí na základe reálnych i fiktívnych situácií | Ľ |
PM | pm | Pohyb v prírode. | – pohybovať sa rôznymi spôsobmi medzi prírodnými alebo umelými prekážkami | P |
PM | uč (14) | Pohyb s rôznymi pomôckami. | – využívať na pohyb rôzne pomôcky | P |
PM | pm(3, 6) | Pohyb v prírode. | – zvládnuť turistickú vychádzku do blízkeho prírodného okolia | P |
PM | pm(5) | Rytmizácia hrou na telo pri postojoch, chôdzi, behu. | – rytmizovať samostatne hrou na telo 2/4, 3/4 takt pri rôznych postojoch, chôdzi, behu | K |
PM | pm(1) | Reakcie na zmenu tempa hudby. | – pohotovo reagovať na zmenu tempa hudobného sprievodu | K |
PM | pmuč | Tanec a pohybová improvizácia. | – uplatňovať získané schopnosti v pohybovej improvizácii podľa hudby | K |
SE | kog (8, 9) | Tvorivosť v hre. | – uplatňovať tvorivosť v hre | K |
SE | soc (5) | Plánovanie, realizácia a hodnotenie hry. | – plánovať, realizovať a hodnotiť hru | K |
SE | kog (8) uč (5) | Vyjadrenie charakteru piesne nadetských hudobných nástrojoch a dramatickými výrazovými prostriedkami. | – stvárniť detské piesne dramatickými výrazovými prostriedkami | K |
SE | kog (8, 9) | Kreslenie, maľovanie, modelovanie. | – kresliť, maľovať, modelovať podľa vlastnej fantázie, predstáv a na tému | K |
SE | kog (8, 9) | Kompozičné celky. | – tvoriť s využitím fantázie kompozičné celky | K |
SE | kom (2) | Detská, ľudová a autorská poézia a próza. | – počúvať s porozumením a citovým zaangažovaním detskú ľudovú a autorskú poéziu, rozprávky a príbehy | K |
SE | kom (4, 6) | Prednes literárnych útvarov. | – zapamätať si a prednášať krátke literárne útvary, napr. riekanky, hádanky, vyčítanky, krátke detské básne | K |
SE | kom (7) | „Čítanie“ a „písanie“ jednoduchého príbehu. | „čítať“ kreslený príbeh a obrázkový seriál | K |
K | uč (6)kog (5) | Zvieratá a živočíchy. | – poznať, rozlíšiť a určiť na základe priameho alebo sprostredkovaného pozorovania niektoré domáce, lesné a exotické zvieratá, vtáky a voľne žijúce živočích | P |
K | kog (6) | Domáce zvieratá. | – zdôvodniť úžitok niektorých domácich zvierat | P |
K | kog (6) | Zvieratá a živočíchy. | – zaujať pozitívne postoje k zvieracej ríši | P |
K | pm (8) | Zvieratá a živočíchy. | – poznať nebezpečenstvo vyplývajúce z dotýkania sa neznámych zvierat | P |