Slniečko sa zobudilo
Obsahový celok Slniečko sa zobudilo charakterizujú prichádzajúce sviatky jaria k nim sa viažuce oslava a tradícieVeľkej noci. Ďalej si deti utvárajú základy environmentálneho cítenia, získavajú praktické skúsenosti v starostlivosti o rastliny, učia sa v prírode poznávať vtáky, ktoré k nám priletia na letné obdobie, poznávať domáce a hospodárske zvieratá v priamom kontakte s nimi. Väčšinu poznatkov si osvojujú priamo v prírode. Deti si budujú vzťah k literatúre a ku knihám.
prierezové témy : environmentálna výchova, výchova k tvorivosti, informačno- komunikačné technológie, multikultúrna výchova, mediálna výchova.
Keď mám v ruke peknú knižku hoci neveľkú… | Detská poézia a próza, náučná literatúra. Knihy, noviny časopisy, práca s knihou, význam literatúry ,autorská a ľudová rozprávka, ilustrácie, rozprávkoví hrdinovi a ich vlastnosti, návšteva obecnej knižnice. |
Prileteli vtáčky, už sú tu… | Pozorovanie , počúvanie a spoznávanie vtákov prilietajúcich z teplých krajín. |
Znaky jari, počasie, zmeny v prírode, prvé jarné kvety, sadenie semienok, rýchlenie vetvičiek, jarné práce a športy. | |
Oblej ma šuhajko, veď je voda na to… | Zmysel Veľkonočných sviatkov, zvyky a ľudové tradície, príprava na veľkonočné sviatky (varenie, pečenie, upratovanie, maľovanie vajíčok, korbáče, pohľadnice,…), vinše. |
Na dvore býva sliepočka naša… | Domáce a hospodárske zvieratá a ich mláďatá, spôsob života, typické znaky, úžitok. |
Obl | Kompetencie | Obsahové štandardy | Výkonové štandardy | TO | |
PM | pm (2) | Základné polohy, postoje a pohyby (stoj, sed, ľah, kľak, atď.). | – zaujať rôzne postavenia podľa pokynov | JS | |
PM | uč (5) | Základné polohy, postoje a pohyby (stoj, sed, ľah, kľak, atď.). | – poznať názvy základných polôh, postojov a pohybov | JS | |
PM | pm (5) | Manipulácia s náčiním. | – manipulovať s rôznymi predmetmi, náčiním (rukami, nohami, kolenami, hlavou, zdvíhať, nosiť, podávať, gúľať, pohadzovať, odrážať, kopať, driblovať, balansovať) | JS | |
PM | os (4,6) | Pracovné návyky. | zachovať v pracovných a technických činnostiach návyky poriadku a čistoty (upratať po sebe, dávať si pozor na odev, atď.) | JS | |
PM | pm kog | Práca s rôznym materiálom.Technická tvorivosť.
|
– zhotoviť výtvory z rozmanitého materiálu, vrátane odpadového, rôznymi technikami (strihať, lepiť, tvarovať materiál atď.), uplatňovať pri tom technickú tvorivosť, ukážka pletenia šibákov | JS | |
PM | uč kog | Elementárne základy práce s počítačom. | – zvládnuť na základe nápodoby a slovných inštrukcií dospelého na elementárnej úrovni prácu s počítačom | JS | |
PM | pm (7) | Grafomotorika. | – kresliť uvoľnenou rukou, plynulo a smelo | JS | |
PM | pm(7) | Grafomotorika. | – držať správne grafický materiál a používať primeranú intenzitu tlaku na podložku pri používaní rôznych techník | JS | |
PM | pm(7) | Základné grafické tvary. | – znázorňovať graficky motivovaný pohyb vychádzajúci z ramenného kĺbu (kývanie, mletie, hojdanie, navíjanie), zápästia (vertikálne línie, horizontálne línie, krivky, slučky) a pohybu dlane a prstov (horný a dolný oblúk, lomená línia, vlnovka, ležatá osmička, fiktívne písmo) | JS | |
SE | os (7) | Obhajovanie vlastného stanoviska v konflikte. | – obhajovať nenásilne vlastné stanovisko v prípade vzniku konfliktu | JS | |
SE | os (2, 7) | Sebaregulácia. | – prejaviť sebareguláciu v hrách a iných aktivitách – konať s ohľadom na seba a druhých | JS | |
SE | kom (3) | Zmysluplnosť rečového prejavu. | – uplatniť aktívnu slovnú zásobu vzhľadom na obsahový kontext (zmysluplne rozprávať o svojich pocitoch, zážitkoch, dojmoch) | JS | |
PM | pm(2), uč (11) | Súlad pohybu, hudby a textu hry. | – zladiť pohybovú a hudobnú stránku v hudobno-pohybovej hre | Ľ | |
K | kog (8) | Farby, farebná rozmanitosť vo vlastných produktoch. | – uplatňovať na základe vlastného pozorovania farebnú rozmanitosť vo výtvarných, pracovných i technických produktoch | Ľ | |
K | kog | Priraďovanie, triedenie, usporadú-vanie, zostavovanie podľa kritérií. | – priradiť číslo (nie číslicu) k danému počtu predmetov od 1 do 10 | Ľ | |
K | kog | Základné počtové úkony v číselnom rade od 1 do 10. | – vykonávať jednoduché operácie v číselnom rade od 1 do 10 (v spojitosti s manipuláciou s predmetmi alebo hračkami) | Ľ | |
K | kog | Priraďovanie, triedenie, usporadúva-nie, zostavovanie podľa kritérií. Rovinné (kruh, trojuholník, štvorec a obdĺžnik) a priestorové geomet-rické tvary (guľa, kocka, kváder, valec).
|
– poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré priestorové geometrické tvary | Ľ | |
K | kom (3) | Pasívna a aktívna slovná zásoba v štátnom – slovenskom jazyku a v cudzom jazyku (angličtina, nemčina, atď.). | – komunikovať jednoduchými vetnými konštrukciami v štátnom – slovenskom jazyku a v cudzom jazyku | Ľ | |
SE | os (7, 8) | Základy empatie. | – zaujať pozitívne a empatické postoje k chorým, osobám so zdravotným postihnutím, starým ľuďom, multikultúrnej a socioekonomickej rozmanitosti ľudstva, kto sa obetoval za nás , za ľudí na celom svete | Ľ | |
PM | pm(6) | Pohyb v prírode. | – pohybovať sa rôznymi spôsobmi medzi prírodnými alebo umelými prekážkami | P | |
K | uč (13) | Ročné obdobia. | – rozlíšiť podľa typických znakov ročné obdobia | P | |
K | uč (4) | Domáce zvieratá. | – zdôvodniť úžitok niektorých domácich zvierat | P | |
K | kog (6) | Význam prírodného prostredia. | – zdôvodniť význam prírodného prostredia na základe pozorovania a zážitkov z prírody | P | |
K | uč (1, 11) | Kvety. | – poznať, opísať a rozlíšiť niektoré kvety | P | |
K | kog (6) | Starostlivosť o rastliny. | – uvedomiť si a vedieť zdôvodniť význam starostlivosti o rastliny | P | |
SE | kog (6) | Ochranárske postoje k prírode. | prakticky uplatniť návyky starostlivosti o prírodu (nezahadzovať odpadky, hrabať lístie, atď.) | P | |
PM | pm(3) | Pohybové stvárnenie charakteru hudby. | – vyjadriť náladu piesne a hudby prirodzeným kultivovaným pohybom ľudové tradície v Soblahove na Veľkú noc | K | |
PM | pm(3, 5) | Tanec a pohybová improvizácia. | – uplatňovať tanečné prvky (cvalové poskoky, poskočný krok, otočky, úklony) | K | |
K | os (9) | Kultúrne dedičstvo, sviatky a ich oslavy. | – zapojiť sa aktívne do prípravy osláv sviatkov a spoločenských udalostí vrátane udržiavania ľudových tradícií | K | |
K | os (9) | Umelecké stvárnenie prežívania sviatkov. | – vyjadriť rôznymi umeleckými výrazovými prostriedkami pocity, dojmy a zážitky z osláv sviatkov | K | |
SE | soc (6) | Plánovanie, realizácia a hodnotenie hry. | – začať, rozvíjať a dokončiť hru | K | |
SE | kog (8, 9) | Tvorivosť v hre. | – uplatňovať tvorivosť v hre | K | |
SE | uč (3) | Vyjadrenie charakteru piesne na detských hudobných nástrojoch a dramatickými výrazovými prostriedkami. | – vyjadriť charakter piesne hrou na detských hudobných nástrojoch | K | |
SE | uč (5) | Kreslenie, maľovanie, modelovanie.Výtvarná tvorivosť.
|
– kresliť, maľovať, modelovať rôznymi technikami, tvorivo a s použitím rôzneho materiálu | K | |
SE | uč (1) | Knihy, písmená a číslice. | – prejaviť záujem o knihy, písmená, číslice, orientovať sa v knihách | K | |
SE | kom(4,6) | Prednes literárnych útvarov. | – zapamätať si a prednášať krátke literárne útvary, napr. riekanky, hádanky, vyčítanky, krátke detské básne | K | |
SE | kom(4) | Voľná reprodukcia literárnych textov. | – reprodukovať voľne ľudové a autorské rozprávky a príbehy | K | |
SE | kom(3,7) | „Čítanie“ a „písanie“ jednoduchého príbehu. | „čítať“ kreslený príbeh a obrázkový seriál | K | |
Stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti
spolupráca s lesným pedagógom
tvorivé dielne so starými rodičmi (pletenie korbáčov, košíkov, maľovanie vajíčok)
aktivity zamerané na environmentálnu výchovu
počúvanie nahrávok zvukov prírody, vtákov
ekohry
pohybové a relaxačné cvičenia
grafomotorické cvičenia
kreslenie, maľovanie, nalepovanie, vystrihovanie kraslíc
pletenie šibákov
recitácia veľkonočných riekaniek
spevácke činnosti
hudobno-pohybové hry a pohybové improvizácie s veľkonočnou tematikou
tvorba kníh
metódy: pozorovanie, demonštrovanie, rozprávanie, rozhovor, brainstorming,
opis, heuristická, výskumná, situačná, práca s knihou,riešenie problémových úloh
kooperatívne, problémové, projektové učenie
hry na rozvíjanie emocionality detí
práca s rozprávkou
hudobno,pohybové činnosti
Učebné zdroje
Atlas vtákov, atlas hmyzu
pracovné zošity
detská literatúra: ľudové a autorské rozprávky, encyklopédie, príbehy zo života detí
kazety so zvukmi vtákov a hmyzu; CD
odborná literatúra
kniha Ľudové tradície v našom kraji
kniha . Rozvíjanie emocionality dieťaťa predškolského veku
časopisy Predškolská výchova, Naša škola
detská biblia
kostol
metod. príručka katol. náboženstva