Letom svetom
V obsahovom celku konkrétnymi skúsenosťami deti získavajú poznatky o ďalšom ročnom období o lete. Priamym pozorovaním sledujú živote v lese, na poli, lúke v záhrade uvedomujú si dôležitosť rastlín a stromov pre život ľudí a zvierat. Spoznávajú, že les je vhodné miesto pre poznanie, športovanie i odpočinok. V prírode spájajú pohyb s aktívnym vyjadrovaním prežitých obsahov, prezentujú jemnú a hrubú motoriku. Oboznamujú sa s exot. zvieratami ,ich spôsobom života, priamo i pozorujú. Prakticky si vyskúšajú, že za odpočinkom, športom a kultúrou treba i cestovať.
Koncoročná rozlúčka s materskou školou i za účasti rodičov.
Oj zelené leto, letko voňavé… | Znaky leta, počasie, letné športy, nástrahy leta. lúčne a záhradné kvety, liečivé a chránené rastliny, ich názvy, typické vlastnosti, využitie, starostlivosť o rastliny. | |
Život v tráve | Život v tráve, na poli a v lese (hmyz, voľne žijúce a lesné zvieratká). Huby jedlé i nejedlé. | |
Svet plný zvierat | Exotické zvieratá, ich prirodzené prostredie, spôsob života koncoročný výlet na farmu i s exotickými zvieratami. | |
Zatvára sa brána pekne maľovaná | Rozlúčka s materskou školou , rok v MŠ – hodnotenie, pocity, plány na prázdniny, nácvik vystúpenia pre rodičov, vďakovná svätá omša. |
Obl | Kompetencie | Obsahové štandardy | Výkonové štandardy | TO | |
PM | pm (3) | Pohyb ako prostriedok upevňovania zdravia. | – vykonávať pravidelne pohybové aktivity | JS | |
PM | pm (3) | Pohyb ako prostriedok upevňovania zdravia. | – tešiť sa zo spontánnych a riadených pohybových aktivít | JS | |
PM | pm(2) | Manipulácia s náčiním. | – manipulovať s rôznymi predmetmi, náčiním (rukami, nohami, kolenami, hlavou, zdvíhať, nosiť, podávať, gúľať, pohadzovať, odrážať, kopať, driblovať, balansovať) | JS | |
PM | soc (3) | Pravidlá, rešpektovanie a spolupráca. | – dodržiavať zvolené pravidlá, spolupracovať, rešpektovať ostatných | JS | |
PM | pm (9) | Pohyb ako prostriedok upevňovania zdravia. | – zaujať adekvátne postoje k pohybu a športovým aktivitám | JS | |
PM | pm(7) | Základné grafické tvary. Grafomotorika. | – znázorňovať graficky motivovaný pohyb vychádzajúci z ramenného kĺbu (kývanie, mletie, hojdanie, navíjanie), zápästia (vertikálne línie, horizontálne línie, krivky, slučky) a pohybu dlane a prstov (horný a dolný oblúk, lomená línia, vlnovka, ležatá osmička, fiktívne písmo) | JS | |
SE | os (3)kom (3) | Komunikácia emócií. | – komunikovať prijateľným spôsobom pozitívne a negatívne emócie a vyjadriť pocity | JS | |
SE | os (7) | Sebaregulácia. | – prejaviť sebareguláciu v hrách a iných aktivitách – konať s ohľadom na seba a druhých | JS | |
SE | os (5) | Rozhodovanie sa. | – rozhodovať sa pre určitú činnosť | JS | |
SE | soc (3) | Základné pravidlá kultúrneho správania. | – uplatňovať a rešpektovať návyky kultúrneho správania a spoločenských pravidiel | JS | |
SE | uč (7) | Pasívna a aktívna slovná zásoba. | – rozširovať si pasívnu a aktívnu slovnú zásobu | JS | |
SE | kom (5) | Pasívna a aktívna slovná zásoba.Zmysluplnosť rečového prejavu. | – uplatniť aktívnu slovnú zásobu vzhľadom na obsahový kontext (zmysluplne rozprávať o svojich pocitoch, zážitkoch, dojmoch) | JS | |
SE | uč (2) | Spisovná reč. | – uplatňovať spisovnú podobu materinského jazyka | JS | |
SE | kog (3)uč (4, 6) | Analyticko-syntetické činnosti so slovami. | – uplatňovať schopnosť analyticko-syntetických hier a činností so slovami | JS | |
PM | soc (3) | Pravidlá a spolupráca v hudobno-pohybových hrách. | – uplatňovať spoluprácu v skupinovej hudobno-pohybovej alebo hudobno-dramatickej hre | Ľ | |
K | kog | Základné počtové úkony v číselnom rade od 1 do 10. | – vykonávať jednoduché operácie v číselnom rade od 1 do 10 (v spojitosti s manipuláciou s predmetmi alebo hračkami) | Ľ | |
K | kog | Plošná a priestorová tvorivosť. | – zostaviť z puzzle, rozstrihaných obrázkov, paličiek alebo geometrických tvarov obrazce a útvary podľa fantázie, predlohy a slovných inštrukcií | Ľ | |
K | kom (2) | Počúvanie s porozumením. | – počúvať s porozumením | Ľ | |
SE | kom (1), uč (6) | Otvorená komunikácia. | – komunikovať otvorene bez bariér a predsudkov | Ľ | |
SE | os (2, 7) | Akceptácia názorovej odlišnosti. | – prijať v rozhovore s inými deťmi názorovú odlišnosť, prijateľným spôsobom obhajovať svoje vlastné názory | Ľ | |
SE | soc (2,11)os (8) | Základy empatie. | – zaujať pozitívne a empatické postoje k chorým, osobám so zdravotným postihnutím, starým ľuďom, multikultúrnej a socioekonomickej rozmanitosti ľudstva | Ľ | |
PM | pm(5) | Špeciálne pohybové zručnosti a schopnosti (kĺzanie, bobovanie, hry s vodou, atď.). | – pohybovať sa v rôznom prostredí (sneh, ľad, voda) bez strachu a zábran | P | |
PM | pm(9) | Otužovanie. | – otužovať sa prostredníctvom vody, snehu, vetra, slnka | P | |
PM | pm(5) | Umelá lokomócia. | – modifikovať pohyb v zmenených podmienkach alebo v problémových situáciách | P | |
PM | pm(2) | Špeciálne pohybové zručnosti a schopnosti (kĺzanie, bobovanie, hry s vodou, atď.). | – zvládnuť na elementárnej úrovni špeciálne pohybové zručnosti a schopnosti | P | |
PM | kog (8, 9) | Výtvarná, pracovná a technická tvorivosť | – prejaviť zručnosti a praktickú tvorivosť pri vytváraní produktov z prírodnín prostredníctvom využitia rôznych pracovných a výtvarných techník | P | |
K | kog (3) | Ročné obdobia. | – rozlíšiť podľa typických znakov ročné obdobia | P | |
K | uč (13) | Rastlinná a živočíšna ríša. | – určiť niektoré pozorovateľné spojitosti medzi rastlinnou a živočíšnou ríšou | P | |
K | kog (6) | Význam prírodného prostredia. | – zdôvodniť význam prírodného prostredia na základe pozorovania a zážitkov z prírody | P | |
K | uč (6)kog (1) | Zvieratá a živočíchy.Domáce zvieratá. | – poznať, rozlíšiť a určiť na základe priameho alebo sprostredkovaného pozorovania niektoré domáce, lesné a exotické zvieratá, vtáky a voľne žijúce živočíchy | P | |
K | kog (6) | Zvieratá a živočíchy. | – zaujať pozitívne postoje k zvieracej ríši | P | |
K | uč (6) | Zvieratá a živočíchy. | – poznať nebezpečenstvo vyplývajúce z dotýkania sa neznámych zvierat | P | |
K | uč (7) | Kvety. | – poznať, opísať a rozlíšiť niektoré kvety | P | |
K | uč (1, 3) | Huby. | – vedieť, že huby sú jedlé a nejedlé | P | |
K | uč (4) | Počasie. | – poznať, opísať, rozlíšiť prírodné javy ovplyvnené počasím | P | |
SE | soc (12) | Ochranárske postoje k prírode. | – prejaviť vzťah a ochranárske postoje k prírodnému prostrediu a stvárniť ich prostredníctvom rôznych umeleckých výrazových prostriedkov | P | |
SE | os (3)kom (3) | Krásy prírody.Hodnotenie prírodného prostredia | – rozprávať pocity, zážitky, dojmy zo starostlivosti o prírodu a zobraziť ich | P | |
PM | pm(3) | Pohybové stvárnenie charakteru hudby. | – vyjadriť náladu piesne a hudby prirodzeným kultivovaným pohybom | K | |
PM | pm(5) | Tanec a pohybová improvizácia. | – uplatňovať získané schopnosti v pohybovej improvizácii podľa hudby | K | |
K | soc (8)os (9) | Kultúrne dedičstvo, sviatky a ich oslavy. | – zapojiť sa aktívne do prípravy osláv sviatkov a spoločenských udalostí vrátane udržiavania ľudových tradícií | K | |
K | kog (8, 9) | Umelecké stvárnenie prežívania sviatkov. | – vyjadriť rôznymi umeleckými výrazovými prostriedkami pocity, dojmy a zážitky z osláv sviatkov | K | |
K | inf (2) | Rozmanitosť sveta. | – overiť si z detských encyklopédií a iných médií, že svet je rozmanitý (pozostáva aj z oceánov, morí, riek, pohorí, lesov, pralesov, rozmanitej zvieracej ríše, atď.) | K | |
SE | kog (10) | Rôznorodosť hier. | – chápať rôznorodosť hier | K | |
SE | kog (8, 9) | Tvorivosť v hre. | – uplatňovať tvorivosť v hre | K | |
SE | soc (5) | Plánovanie, realizácia a hodnotenie hry. | – plánovať, realizovať a hodnotiť hru | K | |
SE | uč (11) | Rytmizácia riekaniek a piesní. | – rytmizovať ľudové riekanky a detské ľudové a umelé piesne hrou na tele alebo prostredníctvom Orffovho inštrumentára | K | |
SE | uč (15) | Počúvanie piesní a hudby. | – počúvať detské hudobné skladby s citovým zaangažovaním | K | |
SE | uč (11) | Umelecké stvárnenie pocitov z počúvania hudby. | – stvárniť pocity z počúvania hudby aj inými umeleckými výrazovými prostriedkami (výtvarnými, dramatickými, atď.) | K | |
SE | uč (5) | Riekanky a piesne | – použiť v hrách riekanky, vyčítanky s rôznou tematikou | K | |
SE | kog (8) | Kreslenie, maľovanie, modelovanie. | – kresliť, maľovať, modelovať podľa vlastnej fantázie, predstáv a na tému | K | |
SE | kog (8) | Plošné a priestorové výtvarné stvárňovanie. | – kresliť, maľovať, modelovať, plošne a priestorovo zobrazovať ľudskú a zvieraciu postavu | K | |
SE | kog (8) | Výtvarné techniky. | – používať tvorivo rôzne výtvarné techniky | K | |
SE | uč (1) | Knihy, písmená a číslice. | – prejaviť záujem o knihy, písmená, číslice, orientovať sa v knihách | K | |
SE | kom (2) | Detská, ľudová a autorská poézia a próza. | – počúvať s porozumením a citovým zaangažovaním detskú ľudovú a autorskú poéziu, rozprávky a príbehy | K | |
SE | kom ( 4, 6) | Prednes literárnych útvarov. | – zapamätať si a prednášať krátke literárne útvary, napr. riekanky, hádanky, vyčítanky, krátke detské básne | K | |
SE | kom (4) | Voľná reprodukcia literárnych textov. | – reprodukovať voľne ľudové a autorské rozprávky a príbehy | K | |
SE | kom (7) | „Čítanie“ a „písanie“ jednoduchého príbehu. | – „čítať“ kreslený príbeh a obrázkový seriál | K | |
SE | pm (7) | „Čítanie“ a „písanie“ jednoduchého príbehu. | – „písať“ obrázkový list | K |
Stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti:
činnostné, zážitkové a kooperatívne učenie, riešenie problémových úloh
športová olympiáda
spolupráca s lesným pedagógom
tematické vychádzky , exkurzie
kreslenie máp
hra na cestovateľov – pohľadnice z dovoleniek
pobyt na lúke, poli v lese, pozorovanie s lupami
rozlúčka s predškolákmi
výlet s rodičmi
metódy : motivačné, expozičné – rozvíjajúce tvorivosť, problémové, interaktívne, slovné, fixačné hry k rozvoju emocionálnej inteligencie detí
Učebné zdroje :
mapy, PC
encyklopédie, atlasy, detské časopisy
UP Život v lese, CHKO, metod príručka katol. náboženstva