Všetci sme jedna rodina
Obsahový celok vedie deti k pochopeniu dôležitosti roly matky a otca v rodine a významu starostlivosti o rodinu. Prostredníctvom pripravovaných aktivít Dňa matiek, Dňa otcov a Dňa rodiny poukázať na to že rodina je práve tým spoločenstvom, ktoré vytvára pre dieťa všetko potrebné. Deti sa budú oboznamovať so svojou rodnou vlasťou a budú vedené k vlastenectvu a patriotizmu. Prostredníctvom mnohých aktivít budú spoznávať i iné krajiny Európy, kontinenty, ľudí , rastlinnú a živočíšnu ríšu, kultúrne tradície zaujímavosti sveta.
prierezové témy: osobnostný a sociálny rozvoj, multikultúrna výchova,
mediálna výchova, osobnostný a sociálny rozvoj, environmentálna výchova,
Mama, Oco a Ja | Rola matky, otca a jej význam pre rodinu. Aktívna účasť detí na príprave a oslavách, kultúrne správanie sa – Deň matiek, Deň otcov, Deň rodín. | |
Ja som Slovák, Ty Slovenka… | Slovensko – história našej vlasti, jej oslobodenie, hlavné mesto, pohoria, rieky, mestá, zvyky, kroje. | |
Spoznávame Európu | Krajiny Európy (zástavy, mena, hlavné mestá, významné budovy, jazyky, … ). | |
Spoznávame svet | Svet, kontinenty, obyvateľstvo, rastlinná a živočíšna ríša, kultúrne a architektonické zaujímavosti, MDD, deti rôznych pletí, spôsob života |
Obl | Kompetencie | Obsahové štandardy | Výkonové štandardy | TO | |
PM | pm (3) | Pohyb ako prostriedok upevňovania zdravia. | – vykonávať pravidelne pohybové aktivity | JS | |
PM | pm(5) | Manipulácia s náčiním.Pohyb na náradí. | – napodobňovať pohyb v rôznych podmienkach (s náčiním, na náradí) | JS | |
PM | pm | Pohyb ako prostriedok upevňovania zdravia. | – zaujať adekvátne postoje k pohybu a športovým aktivitám | JS | |
PM | uč kog | Práca s rôznym materiálom.Technická tvorivosť. | – zhotoviť výtvory z rozmanitého materiálu, vrátane odpadového, rôznymi technikami (strihať, lepiť, tvarovať materiál atď.), uplatňovať pri tom technickú tvorivosť | JS | |
PM | učkog | Práca s rôznym materiálom.Jemná motorika. | – zhotoviť výtvory zo skladačiek a stavebníc z rôzneho materiálu postupne od väčších dielcov až po drobné dieliky podľa vlastnej fantázie a podľa predlohy | JS | |
PM | pm | Grafomotorika.Základné grafické tvary. | – znázorňovať graficky motivovaný pohyb vychádzajúci z ramenného kĺbu (kývanie, mletie, hojdanie, navíjanie), zápästia (vertikálne línie, horizontálne línie, krivky, slučky) a pohybu dlane a prstov (horný a dolný oblúk, lomená línia, vlnovka, ležatá osmička, fiktívne písmo) | JS | |
K | kog (6)os (2) | Postoje k členom rodiny. | – zaujať postoj k členom rodiny, vrátane novonarodeného člena rodiny, a vyjadriť ho prostredníctvom rôznych umeleckých výrazových prostriedkov | JS | |
K | kog (6) | Postoje k domovu. | – zaujať postoj k svojmu domovu a vyjadriť ho prostredníctvom rôznych umeleckých výrazových prostriedkov | JS | |
SE | kom (3) | Komunikácia emócií. | – komunikovať prijateľným spôsobom pozitívne a negatívne emócie a vyjadriť pocity | JS | |
SE | os (7) | Sebaregulácia. | – prejaviť sebareguláciu v hrách a iných aktivitách – konať s ohľadom na seba a druhých | JS | |
SE | soc (5)uč (12) | Sebahodnotenie. | – hodnotiť svoje vlastné schopnosti v rôznych činnostiach | JS | |
SE | soc (3) | Základné pravidlá kultúrneho správania. | – uplatňovať a rešpektovať návyky kultúrneho správania a spoločenských pravidiel | JS | |
SE | kom (2) | Pasívna a aktívna slovná zásoba.Zmysluplnosť rečového prejavu. | – uplatniť aktívnu slovnú zásobu vzhľadom na obsahový kontext (zmysluplne rozprávať o svojich pocitoch, zážitkoch, dojmoch) | JS | |
SE | kom (7) | Artikulácia hlások a hláskových skupín. | – vyslovovať správne a zreteľne všetky hlásky a hláskové skupiny | JS | |
SE | uč (2, 4) | Tvorivosť v rečovom prejave. | – používať synonymá, antonymá a homonymá, vytvárať rýmy | JS | |
PM | soc (4) | Pravidlá a spolupráca v hudobno-pohybových hrách | – uplatňovať spoluprácu v skupinovej hudobno-pohybovej alebo hudobno-dramatickej hre | Ľ | |
K | kog | Základné počtové úkony v číselnom rade od 1 do 10. | – vykonávať jednoduché operácie v číselnom rade od 1 do 10 (v spojitosti s manipuláciou s predmetmi alebo hračkami) | Ľ | |
K | kog | Rovinné (kruh, trojuholník, štvorec a obdĺžnik) a priestorové geometrické tvary (guľa, kocka, kváder, valec). | – poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré priestorové geometrické tvary | Ľ | |
K | kog | Plošná a priestorová tvorivosť. | – zostaviť z puzzle, rozstrihaných obrázkov, paličiek alebo geometrických tvarov obrazce a útvary podľa fantázie, predlohy a slovných inštrukcií | Ľ | |
K | kom (5) | Pasívna a aktívna slovná zásoba v štátnom – slovenskom jazyku a v cudzom jazyku (angličtina, nemčina, atď.). | – reagovať slovne na jednoduché otázky jednoslovnou, viacslovnou odpoveďou alebo jednoduchou frázou | Ľ | |
SE | kom (1), uč (6) | Otvorená komunikácia. | – komunikovať otvorene bez bariér a predsudkov | Ľ | |
SE | soc (2,11)os (8) | Základy empatie. | – zaujať pozitívne a empatické postoje k chorým, osobám so zdravotným postihnutím, starým ľuďom, multikultúrnej a socioekonomickej rozmanitosti ľudstva | Ľ | |
PM | pm | Umelá lokomócia. | – modifikovať pohyb v zmenených podmienkach alebo v problémových situáciách | P | |
PM | pm | Pohyb s rôznymi pomôckami. | – využívať na pohyb rôzne pomôcky | P | |
PM | pm | Pohyb v prírode. | – zvládnuť turistickú vychádzku do blízkeho prírodného okolia | P | |
K | kog | Rastlinná a živočíšna ríša. | – určiť niektoré pozorovateľné spojitosti medzi rastlinnou a živočíšnou ríšou | P | |
PM | učpm | Pohybové stvárnenie charakteru hudby. | – vyjadriť náladu piesne a hudby prirodzeným kultivovaným pohybom | K | |
PM | uč (5) | Tanec a pohybová improvizácia. | – uplatňovať získané schopnosti v pohybovej improvizácii podľa hudby | K | |
K | kom (6), uč (5) | Bydlisko. | – pomenovať miesto svojho bydliska | K | |
K | kom | Mestá a obce. | – vymenovať niektoré názvy ďalších miest a obcí | K | |
K | uč (7, 13) | Moja rodná vlasť. | – vedieť, že naša vlasť je Slovenská republika | K | |
K | uč (7, 13) | Moja rodná vlasť. | – vedieť, že hlavným mestom je Bratislava | K | |
K | uč (7, 13) | Moja rodná vlasť. | – poznať niektoré miestne a štátne symboly | K | |
K | os (9)uč (11) | Kultúrne dedičstvo, sviatky a ich oslavy. | – zapojiť sa aktívne do prípravy osláv sviatkov a spoločenských udalostí vrátane udržiavania ľudových tradícií | K | |
K | inf (2) | Rozmanitosť sveta. | – overiť si z detských encyklopédií a iných médií, že svet je rozmanitý (pozostáva aj z oceánov, morí, riek, pohorí, lesov, pralesov, rozmanitej zvieracej ríše, atď.) | K | |
K | uč (5) | Umelecké stvárnenie dojmov z pozorovania sveta. | – vyjadriť rôznymi umeleckými výrazovými prostriedkami pocity, dojmy z pozorovania sveta, príp. zážitky z návštevy zahraničia | K | |
SE | kog (8, 9) | Tvorivosť v hre. | – uplatňovať tvorivosť v hre | K | |
SE | soc (5) | Plánovanie, realizácia a hodnotenie hry. | – plánovať, realizovať a hodnotiť hru | K | |
SE | uč (11) | Rytmizácia riekaniek a piesní. | – rytmizovať ľudové riekanky a detské ľudové a umelé piesne hrou na tele alebo prostredníctvom Orffovho inštrumentára | K | |
SE | uč (11, 9) | Spev piesní. | – spievať v rozsahu kvinty (c1 – g1) – sexty (relatívne intonačne čisto), v prípade hudobného nadania aj v rozsahu oktávy (c1 – c2) s radosťou a primerane charakteru detskej ľudovej a umelej piesni s rôznou tematikou | K | |
SE | kog (8) | Kreslenie, maľovanie, modelovanie. | – kresliť, maľovať, modelovať podľa vlastnej fantázie, predstáv a na tému | K | |
SE | kog (8, 9) | Kompozičné celky. | – tvoriť s využitím fantázie kompozičné celky | K | |
SE | kog (7) | Hodnotiace postoje k umeleckým dielam. | – vnímať a pozorovať krásu umeleckých diel | K | |
SE | kog (6, 7) | Hodnotiace postoje k umeleckým dielam. | – hodnotiť postupne umelecké diela, architektonické riešenia významných budov | K | |
SE | uč (1) | Knihy, písmená a číslice. | – prejaviť záujem o knihy, písmená, číslice, orientovať sa v knihách | K | |
SE | kom (2) | Detská, ľudová a autorská poézia a próza. | – počúvať s porozumením a citovým zaangažovaním detskú ľudovú a autorskú poéziu, rozprávky a príbehy | K | |
SE | kom (4) | Prednes literárnych útvarov. | – zapamätať si a prednášať krátke literárne útvary, napr. riekanky, hádanky, vyčítanky, krátke detské básne | K | |
SE | pm (7) | „Čítanie“ a „písanie“ jednoduchého príbehu. | – „písať“ obrázkový list iným deťom | K |
Stratégie výchovno-vzdelávacej činnosti
činnostné učenie, zážitkové učenie, kooperatívne učenie
deň matiek, deň otcov, deň rodiny
výroba darčekov
vychádzka do CHKO
pozorovanie Dolinového potoka
výlet k prameňu minerálnej vody
športové akcie poriadané obcou
vychádzky na lúky
pohybové a relaxačné cvičenia
kreslenie maľovanie a modelovanie
hudobno-pohybové a dramatizujúce hry
spolupráca s lesným pedagógom
ekohry
hry na rozvíjanie emocionality dieťaťa
hry na rozvíjanie hodnotového potenciálu
Učebné zdroje
pracovné zošity
encyklopédie, atlasy
detská literatúra
vychádzky do prírody
kniha . Emocionálny svet detí predškolského veku
Časopisy Predškolská výchova, Naša škola
metodická príručka katol. náboženstva
CD
detská literatúra k rozvoju multikul. výchovy